Zitten jij en je werkgever of werknemer op dezelfde lijn als het gaat om flexibiliteit?

Waarschijnlijk niet. Als we recent onderzoek mogen geloven lopen de verwachtingen behoorlijk uiteen als het op flexwerken en bereikbaar zijn buiten kantooruren aankomt.

Het merendeel van de werknemers (75 procent) verwacht dat medewerkers hun werk- en privétijd flexibel indelen. Een berichtje waarin een update wordt gevraagd over een project? Moet kunnen op de vrije dag van de werknemer, zegt 67 procent van de werkgevers.

Ook tijdens avonduren en in het weekend kan zo’n urgent bericht best, aldus een ruime meerderheid. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Tele2.

Of Nederlandse werknemers er ook zo over denken? Niet bepaald.

42 procent geeft aan de 9-tot-5-mentaliteit te omarmen en niet gediend te zijn van berichten buiten werktijd. Bijna de helft daarvan ervaart stress als hij buiten werktijd bereikbaar moet zijn.

Slechts 12 procent van de werknemers geeft aan het geen enkel probleem te vinden om continu bereikbaar te zijn.

Zo beoordelen werknemers hun werkgeluk:

9-tot-5-werker (42%) beoordeelt werkgeluk het hoogste, met een 7,3
“Ik zorg voor een duidelijke scheiding tussen werk en privé”

Medium-flexwerker (41%) beoordeelt werkgeluk met een 7,2
“Ik ga flexibel om met mijn werk en privétijd”

24/7-flexwerker (18%) minst gelukkig: beoordeelt werkgeluk met een 6,9
“Ik ben altijd en overal bereikbaar, voor zowel privé- als werkzaken”

De oplossing?

Hoe zorg je er dan toch voor dat baas en werknemer door een deur kunnen met hun verwachtingspatronen? “Geen autonomie in werken en het inplannen van werk staat bekend als de belangrijkste oorzaak van werkstress”, vertelt arbeidspsycholoog Wouter Vrooland. “Het meeste en beste werk verzet je als je zelf kan bepalen hoe en wanneer je wil werken.”

Of je jezelf nu in de categorie 9-tot-5-werker schaart of 24/7-flexwerker, Vrooland heeft één advies: “Houd de regie over je eigen agenda en stem dit af met je collega’s.”

Barry Wissink, directeur van Tele2, vult aan: “Omdat er zoveel flexibiliteit wordt gevraagd vloeien werk en privé steeds vaker in elkaar over, wat kan leiden tot irritatie en stress. Duidelijke afspraken maken met collega’s over flexibel werken en bereikbaarheid is cruciaal.”

Succes maken van flexwerken

Als specialist in vaste en mobiele bereikbaarheid moedigt Tele2 zakelijk werkend Nederland aan om met elkaar in gesprek te gaan over een prettige en effectieve manier van werken. Op deze manier wordt flexibel werken, ondanks verschillende werkwijzen en -tijden, (toch nog) een succes.

Tijdens de Week van de Ondernemer spreekt arbeidspsycholoog Wouter Vrooland op 19, 21 en 23 november over werkgeluk, stress, bereikbaarheid en het halen van maximaal rendement uit meer en minder flexibele werknemers.